Američka Delta i United objavili su svoje prve tromjesečne gubitke u više od pet godina. Kasnije se očekuje da će i American Airlines prijaviti velike gubitke. Ovo su zaista loši dani za aviokompanije, kaže Richard Aboulafia, zrakoplovni analitičar iz Teal Group. “Kao i ostatak ekonomije, aviokompanije su efektivno u medicinski izazvanoj komi”, rekao je Aboulafia.
Mnoge traže i počinju primati državni novac. Tako je 25 milijardi dolara namijenjeno je za dotacije i kredite koji zahtijevaju od kompanija da ne zapošljavaju ali niti otpuštaju radnike. Ali Peter McNally, iz investicijske istraživačke tvrtke Third Bridge, kaže da su gubici aviokompanije u ovom tromjesečju pokazali koliko su velike njihove novčane potrebe.
„Iako su državna sredstva bila dobra i korisna, još uvijek postoji neizvjesnost kada ćemo se vratiti putovanjima i koliko dugo će državna likvidnost trajati“, rekao je McNally. Aviokompanije se takođe okreću bankama radi kredita, a i prodaju avione i daju ih u zakup kako bi prikupili dodatna sredstva.
Delta zatvara agencije za prodaju, smanjuje radno vrijeme, parkira avione i smanjuje reklame. Kaže da će to pomoći da se smanji trošenje gotovine sa 100 miliona dolara na 50 miliona dolara dnevno. Direktor Delta Ed Bastian rekao je investitorima kako trenutna zarada kompanije ukazuje da bi moglo proći i do tri godine prije nego što vidi održivi oporavak.
“Istina je da će naš oporavak biti diktiran od strane naših kupaca koji će se osjećati sigurno, i fizički i finansijski, kako bi počeli putovati u kao i prije”, rekao je Bastian. Postoje nova upozorenja na to samopouzdanje potrošača iz nove ankete koju je provela Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj. Portparol Perry Flint rekao je da je 60% putnika kazalo da će se vratiti letenju za nekoliko mjeseci. “Ali 40% kaže da bi mogli čekati šest mjeseci ili više, a 69% je reklo da može odgoditi povratak putovanjima dok se njihova lična financijska situacija ne stabilizira”, rekao je Flint.
On kaže da se u Kini avionsko putovanje malo oporavilo sada kada su smanjena ograničenja kretanja, ali to je još uvijek na mnogo nižem nivou nego prije pandemije.
Situacija u regiji
Turkish Airlines je prizemljio sve međunarodne letove, osim pet ruta, od 27. Marta. “Od 27. marta obustavićemo sve naše međunarodne letove, osim Hong Konga, Moskve, Addis Abebe, Njujorka i Vašingtona”, izjavio je na Twitteru generalni direktor kompanije Bilal Ekşi.
Teretni letovi i unutrašnji letovi će se nastavit, dodao je. Ranije je Turska proširila suspenzije letova na 68 zemalja kako bi pomogla ublažavanju širenja pandemije koronavirusa, priopćilo je 21. ožujka Ministarstvo prometa i infrastrukture.
Turkish Airlines je također ukinuo svoje usluge za putnike starije od 65 godina u sklopu mjera koronavirusa u zemlji.
Austrian Airlines produžio je obustavu svih planiranih letova do sredine maja, a CCO Andreas Otto je rekao da smo „i dalje spremni zaponovno sporo pokretanje letova“.
Prevoznik Lufthansa Grupe zaustavio je sve redovite letove 19. marta i postupno je pomaknuo datum planiranog ponovnog pokretanja letova do 17. maja. U izjavi je rekao:
„Nažalost, zabrane ulazka širom svijeta koje su izrečene kao posljedica koronavirusa i dalje su na snazi ili su u nekim slučajevima čak i pooštrene. Iz tog razloga Austrian Airlines mora još jednom produžiti obustavu svojih redovnih letova. Precizno vrijeme kada će se nastaviti redovnim letenjem zavisi od ublažavanja ograničenja putovanja i povezanog povećanja potražnje.“
Avio kompanija je navela da nastavlja s obavljanjem posebnih letova za prijevoz pomoćnih potrepština, a u ime austrijske savezne vlade izvršeno je oko 30 repatrijacijskih letova kako bi se prevezlo oko 7000 putnika rasutih po svijetu.
Suradnik Lufthansa Grupe Brussels Airlines produžio je i sve obustave leta do sredine maja, a prošle sedmice je objavio video na kojem se vidi kako se njegovi avioni spremaju na skladište na aerodromu u Briselu.
Ranije ovog mjeseca Lufthansa Group rekla je da će se programi restrukturiranja u podružnicama Austrian Airlines-a i Brussels Airlines-a dodatno intenzivirati zbog coronavirusne krize, uključujući smanjenje veličine flote kod oba prijevoznika.
Kolaps nekih aviokompanija mogao bi karte učiniti skupljima
Kriza bi mogla rezultirati skupljim letovima ili promjenama načina vođenja letova.
Andrew Charlton, neovisni zračni analitičar, izjavio je za Business Insider da smanjena ekonomska aktivnost i potražnja za letovima mogu uzrokovati kolaps mnogih aviokompanija – što potencijalno može stvoriti tržište u Europi koji više podsjeća na SAD.
U SAD-u, rekao je, četiri aviokompanije kontroliraju više od 80% tržišta od 2018. No, u Europi, četiri najbolje kompanije kontroliraju 40%.
“Mislim da će se dogoditi da dobijemo znatno manji broj avioprijevoznika i da će se te aviokompanije početi ponašati malo više kao što se ponašaju aviokompanije u Sjedinjenim Državama. Drugim riječima: s manje aviokompanija cijene karata rastu.”
To bi značilo da manje zrakoplovnih kompanija udovolji potražnji, pa bi one koje ostanu mogle povećati cijene karata.
No, veće cijene karata mogu odvratiti ljude da lete kad aviokompanije najviše trebaju putnike. Začarani krug koje će tržište riješiti nadamo se brzo.
Warnock-Smith je rekao da su cijene u Europi jeftine, jer postoji veliki broj aviokompanija: “Ponuda je veća od potražnje, što je dovelo do viška sjedišta, a to je pritisak na cijenu da ide dole.”
Avioprevoznicima će trebati ljudi koji zapravo žele letjeti – a i državama koje žele posjetioce kad se pandemija završi.