Kako je pandemija korona virusa utjecala na modnu industriju?

moda digitalna odjeca
Širite znanje

Dugoročne ekonomske procjene predviđaju gubitke između 450 do 600 milijardi dolara u odnosu na prošlu godinu. Ove brojke zabrinjavaju više nego recesija koja je prije nešto više od deset godina pogodila svijet

Modna industrija zasigurno je najintrigantniji fenomen modernog doba. Modu je teško objasniti i dati pravilnu definiciju, jer ona se neprestano mijenja, ima različite karakteristike, odnosi se na sve što je moderno i u nekom trenutku najprihvatljivije i najpoželjnije. Dok je u povijesti moda i pomodno odijevanje bilo luksuz, danas je moda sredstvo identifikacije, raspoznavanje među ljudima i služi kao sredstvo komunikacije. Pojedini ljudi kroz modu pokazuju svoje osjećaje, pripadnost, ugled i sl. No vratimo se nakratko u povijest.

Štitila nas je od insekata i utjecaja vremenskih prilika

Odjevna moda ima svoj početak u srednjem vijeku te ranoj renesansi. No i prije procvata modne industrije koji se dešava u XX. stoljeću, odjeća se nosila u ovom ili onom obliku. Najvažniji razlog njenog postojanja bila je potreba da se ljudi zaštite od klimatskih uvijeta i insekata. U drevnom Egiptu odjeća je bila lagana i oskudna, napravljena od lanenog platna, a vremenom se obogaćivala ukrasnim detaljima. Odjeća robova bila je napravljena od jednostavnih i grubih materijala. U antičkom Rimu glavni komad odjeće bila je toga, napravljena od vune ili lana. U srednjem vijeku feudalni sistem upravljanja Europom ostavio je trag na modu tako što se snaga aristokracije ogledala su se u pretjeranim stilovima s bogatim komadima odjeće. Pojavom šivaćih strojeva u XIX. stoljeću omogućena je jeftinija proizvodnja odjeće. 

U XX. stoljeću dešava se veliki razvoj modne industrije koja nakon II. svjetskog rata doživljava procvat i postaje dostupnija. Na ovaj razvoj utječe napredak tehnologije, kemije i fizike, te se sredinom 20. stoljeća razvijaju svi segmenti mode i modne industrije. Bilježi se početak industrijske proizvodnje različitih modnih proizvoda i modnih dodataka, stručne i znanstvene publikacije, edukacije, do konačne primjene u svakodnevnom životu. Mnogo toga se promijenilo u modnoj industriji do sada, a pandemija COVID-19 virusa zasigurno je jedna od najvećih promijena.

Jesmo li kupovali odjeću tokom izolacije i pandemije?

Kriza nas je uhvatila u potpunosti nepripremljene i već u prvim tjednima bilo je jasno da su brojni biznisi počeli funkcionirati po principu “prilagodi se ili umri”, pa tako i oni modni. Usred pandemije industrija odjeće, mode i luksuza brzo je promijenila svoj fokus. Zatvorene su prodavnice, a fokus je stavljen na rješavanje hitnih potreba za javno zdravstvo – proizvodnja prijeko potrebnih predmeta kao što su maske za lice. Kompanije koje sudjeluju u ovoj industriji suočavaju se s poslovnim posljedicama COVID-19, uključujući široki gubitak radnih mjesta u industriji koja milijunima ljudi širom svijeta omogućava sredstva za život. Iako nitko u industriji nije predvidio intenzitet ove krize, neke modne kompanije otkrivaju da su bolje opremljene od drugih, uglavnom zbog svog digitalnog znanja.

Digitalizacija je zasigurno riječ koja je dobila novo značenje nakon pojave pandemije korona virusa. Ona više ne predstavlja samo kanal prodaje, već mnogobrojnim kompanijama pomaže da prilagode strukture troškova i učine svaki korak lanca vrijednosti boljim, bržim i jeftinijim. Čak i prije krize, kompanije koje su digitalno i analitički sazrele nadmašile su konkurente koji nisu izgradili snažne digitalne i analitičke sposobnosti. Kriza COVID-19 samo je proširila jaz između lidera u industriji i onih koji zaostaju.

Apsolutno svim brendovima postalo je bitno da funkcioniraju na internetu, i tu ne pričamo samo o mogućnosti uvođenja online kupovine i dostave, već i otvaranja društvenih mreža, pa čak i onih koje se do sad nisu koristile u te svrhe. Pandemija COVID-19 virusa je poslužila kao inspiracija kongoanskom dizajneru Anifa Mvuemba koji je predstavio izgled modnih pisti u post-pandemijskom svijetu s kolekcijom koja koristi virtuelne modele. Tijekom revije digitalni modeli silaze niz pistu s dizajnerskim odijelima nataknutim na trodimenzionalna tijela bez glave.

Ovaj online eksperiment se pokazao izuzetno uspješnim ne samo za brendove, već i za klijente i kupce koji su mogli odmah reagirati i učestvovati te, naravno, kupovati i naručivati viđeno.

Modne revije mogle bi sada doživjeti digitalnu revoluciju, kako se high-tech scena razvija. 3D avatari odijevaju digitalno kreiranu odjeću, a likovi su spoj pravih modela i nacrtanih likova, sve opcije vrlog novog svijeta su sada otvorene.

Dugoročne ekonomske procjene predviđaju gubitke između 450 do 600 milijardi dolara u odnosu na prošlu godinu. Ove brojke zabrinjavaju više nego recesija koja je prije nešto više od deset godina pogodila svijet. Na primjer, samo djelomično zatvaranje tvornica u Bangladešu imalo je ogromne posljedice. Zatvoreno je oko 1.000 tvornica koje zapošljavaju skoro 2 milijuna radnika. Prognoziraju se gubitci tih tvornica u iznosu oko 2,67 milijardi dolara zbog poništenih narudžbi jer smo svjedoci velikog pada prodaje.

Kada pomislimo na budućnost modne industrije, te poslušamo saznanja eksperata, jasno je da se potrošačka snaga, pogođena globalnom ekonomskom krizom, možda nikad neće vratiti na onu razinu na kojoj je bila prije 2020. godine. Sa skladištima punim proljetne odjeće, nižim primanjima, te anti-konzumerističkom klimom, brendovi će morati pronaći kreativan, inovativan pristup kako se riješiti zaliha. Tu je i ljetna odjeća koja se kupuje prije odlaska na odmor, a sada će malo tko na odmor jer su mnoga putovanja otkazana. Neke firme su se prilagodile i uvrstile proizvodnju i prodaju maski, ali to je samo mali segment koji je upitan koliko će trajati.

Ne treba zaboraviti kako je jedan od najvećih zagađivača okoliša upravo modna industrija.

Jedno je sigurno, preispitivat ćemo modnu industriju i naše životne prioritete. Sve više ćemo razmišljati o količini odjeće koju svakodnevno odbacujemo, te količini novca koju trošimo na kupovinu iste. Ovo je pravo vrijeme da analiziramo za šta se moda zalaže i šta poručuje.

Anita Škaljić

Izvori:


Širite znanje