Šta nas očekuje u digitalnoj ekonomiji i razvoju online trgovine u svijetu i u BiH?

novine.ba-mobilna-kupovine-trgovine-online
Širite znanje

Koje probleme rješava online kupovina? Koji su trendovi i značaj online kupovine u svijetu i u BiH? Neophodni preduslovi za razvoj online trgovine?

Dženan Buzadžić

Kupovina putem interneta ili online kupovina je način trgovine koji omogućava potrošačima da direktno kupuju robu ili usluge od prodavača putem Interneta pomoću web ili mobilne aplikacije.

Koje probleme rješava online kupovina?

Kada ne živite u istom gradu ili državi kao i vaši roditelji onda je za komunikaciju ključno da imate neki uhodani kanal. Moji roditelji su prošli kratku obuku u korištenju Skypa i putem te aplikacije održavamo redovne susrete.

Pandemija sa Covid19 je dodatno otežala i odložila normalne susrete tako da je Skype poziv tokom 2020 postao jedino mjesto našeg susretanja. I onda krajem oktobra 2020. Tablet mojih roditelja je prestao raditi. Vratili smo se na “obični” razgovor gdje je moja mama konstantno pitala gdje je video.

Nabavka novog tableta je neminovna i jedino preostalo rješenja je da im kupim putem interneta i da im se dostavi na adresu.

Nakon nekoliko minuta pregledavanja raznih online prodavnica odlučim se za tableti.ba. Kupovina i plaćanje na stranici je jednostavno. Naznačim adresu za dostavu koja je nekih hiljadu kilometara razdaljine od moje adrese stanovanja. Problem riješen. Tablet dostavljen za par dana na kućnu adresu mojih roditelja. 

Drugi primjer je običaj da se krajem kalendarske godine organizuje druženje ili zajednički ručak sa kolegicama i kolegama. Novine.ba< su nastale u 2020 u pandemiji i želio sam simbolično obilježiti i barem počastiti kolegice i kolege ručkom kada već nismo u mogućnosti da se družimo i podržimo ugostiteljstvo koje je pogođeno možda i najviše pandemijom.

Odabir je mobilna aplikacija Korpa.ba. Proces je jednostavan, odabir restorana, odabir hrane i online plaćanje karticom.

Nakon toga moguće je i praćenje dostave kako bi se bolje koordiniralo preuzimanje hrane. Znamo da često neke adrese za dostavu samo redovni poštar poznaje a dostavljači hrane to nisu. Možda sve bude jednostavnije uz novi način označavanja lokacija. Do tada je korisno znati gdje i kako da preuzmete svoju narudžbu u realnom vremenu. Redakcija sita i drugi problem riješen, mada jedna kolegica nije dobila hamburger bez priloga, a druga je bila na putu u Mostar. Da sam znao, mogao sam i istom aplikacijom naručiti ručak u Mostaru. Digitalne platforme omogućavaju više nego što se mi možemo organizovati.

Problem koji trgovci imaju je pristup različitom ili globalnom tržištu, efikasnije upravljanje prodajom i nabavkom. Za navedeno digitalne platforme imaju prilično efikasna riješenja. Na primjer, pokrenuti jednostavnu prodaju putem WhatsApp platforme je moguće uz integraciju sa Google sheets i na taj način jednostavno primati narudžbe i održavati kontakt sa vjernim potrošačima.

Koji su trendovi i značaj online kupovine u svijetu?

Online trgovina je u trendu rasta i to rapidnog zbog mnogih ograničavajućih mjera uzrokovanih zdravstvenom krizom i mjerama zaštite od pandemije. Sve nas je više koji kupujemo online i što nam treba a i ono što nam baš i ne treba. Ali kupovati se mora.

Iznosimo nekoliko interesantnih podataka o internet trgovini:

  • Procjenjuje se da će se veličina internet kupovine tokom 2021. godine biti 4 bilijona USD.
  • Trenutno ja u svijetu registrovano skoro 2 milijarde kupaca koji kupuju putem Interneta ili mobilnih aplikacija
  • U SAD-u od ukupnog broja kupaca njih skoro 70% kupuje online.
  • Danas globalno postoji čak oko 24 miliona e-trgovina.
  • Od ukupnog broja online kupaca njih 61% kupuje modne proizvode.
  • Žene su u prednosti i vode gdje njih 72% kupuje putem interneta u odnosu na 68% muškaraca.
  • Tokom 2019. ukupan promet maloprodaje putem e-trgovine širom svijeta iznosio je 3,5 bilijona USD.

Ipak moramo navesti i Amazon jer je sinonim za online kupovinu:

  • Amazon svake sekunde zabilježi 4.722 USD prometa.
  • Svake minute prodaja iznosi oko 283.000 USD.
  • A za sat vremena to u prosjeku iznosi više od 17 miliona USD.

Svaka sekunda je bitna. Interesantno je da je tokom augusta 2013. Amazon trgovina bila nedostupna 40 minuta. Svakoj web stranici se desi da iz nekog razloga bude nedostupna svojim posjetiteljima nekoliko minuta godišnje. No za Amazon je to bilo skoro 5 miliona USD izgubljene prodaje. 

Odličan primjer uspješne e-trgovine je digitalna platforma Yemeksepeti, doslovno „košarica s hranom“. Jedna od najuspješnijih internet firmi u Turskoj. Yemeksepeti trenutno posluje u 70 gradova u Turskoj i na Kipru, sa više od 35.000 restorana u svojoj platformi sa 18 miliona korisnika i oko 520.000 dnevnih narudžbi. Vidljiv je trend rasta potražnje za dostavom hrane u Turskoj sa ovom aplikacijom.

Primjetan je i pad potražnje tokom mjeseca Ramazana u martu 2020. No firma, se potrudila i odgovorila tržištu sa dodatnom aplikacijom za kupovinu namirnica u lokalnim granapima – banabi. Ako pogledate trend upotrebe ove nove aplikacije tokom mjeseca Ramazana vidite veliki skok u potražnji. Kad porodice manje naručuju iz restorana više kupuju u lokalnim granapima uz dodatni faktor – pandemiju.

Ne samo digitalno nego i pametno poslovanje i trgovanje putem interneta. Bravo za Yemeksepeti i način na koji pokrivaju tržišne segmente digitalnom transformacijom. Pokazali su, a i pročitajte, kako se može razviti kompletna digitalna platforma za tri mjeseca. Naravno imali su dobar start sa razvijenim komponentama i podršku u prijašnje uspješne platforme. 

Oni koje prate modu vjerovatno su posjetili Zalando, njemačku online prodavnicu odjeće i obuče. Ova uspješna online trgovina ima preko 34 miliona kupaca u jednom kvartalu, gdje u prosjeku svaki kupac potroši preko 55 Eura. 

Koliko je online prodaja modnih artikala u modi govori i podatak o velikoj zainteresovanosti za izlazak na tržište kapitala tj na berzu, online trgovine AboutYou putem koje možete birati između 2000 različitih brendova. Ova online trgovina je fokusirana na prodaju putem mobilnih telefona gdje ostvaruju 75% prodaje. S više od 700 zaposlenih iz 40 različitih nacija i prometom od 742 milijuna eura u financijskoj 2019/2020 trenutno je procijenjena na oko 4 milijarde USD.

Koji su neophodni preduslovi za razvoj online trgovine?

Prvi i najvažniji je platežna moć ciljanog tržišta. Online trgovina ovisi od stabilnosti ekonomije, rasta ličnih primanja kao i raširene i sigurne mreže za elektronsko plaćanje. 

Drugi bitni preduslov je razvijena distribucija. Za jednu online trgovinu neophodno je da ima dostupne uredne kanale za snabdijevanje kao i kanale dostave koji odgovaraju proizvodima koji se prodaju. Ako je gore navedeno prisutno u zadovoljavajućem obimu i kvaliteti možemo sigurnije razmišljati o online trgovini. Za pokretanje online trgovine neophodna su ova tri koraka:

  • Istražiti tržište – utvrditi što planirate prodati i da ono što vi nudite nije već prezastupljeno na tržištu.
  • Razvoj digitalne trgovine ili odabir platforme – odabir odgovarajuće prodajne platforme i ulaganje u digitalni marketing i optimiziranje sadržaja (SEO) jer najviše kupaca dolazi putem pretrage
  • Registracije trgovine – formalno početi poslovati i kako bi efikasno i brzo mogli sklopiti ugovore sa dobavljačima, dostavljačima krajnjim kupcima i servisima za plaćanje

Nakon pokretanja i prve prodaje neophodno je biti spreman na prilagođavanje. Prvi kupci vam mogu biti izvor dragocjenih informacija kako bi mogli razvijati i prilagođavati se uslovima digitalne ekonomije koji se brzo mijenjaju.

Online trgovina u Bosni i Hercegovini

Područje Balkana ne zaostaje mnogo za razvijenim državama u upotrebi online trgovine. Posebno je to izraženo iz ugla poslovne zajednice gdje su prema istraživanjima Svjetske Banke “Addressing the Digital Dilemma”, Bosna i Hercegovina i Srbija među prvih deset u Europi po udjelu firmi koje nude online prodaju svojim potrošačima. Naime digitalnu trgovinu u Srbiji nudi 22% a u BiH 18% trgovinskih firmi. Za usporedbu, obe države su ispred Švedske i Danske gdje 17% firmi svojim potrošačima nudi opciju online kupovine. Prema istom istraživanju, BiH je među 10 najboljih država u prihvatanju i implementaciji digitalne prodaje. Znači BiH ima znanje i kapacitete za razvoj digitalne trgovine.

Lanac distribucije i dostave se također razvija sa novim firmama koje nude ove usluge na brz i jednostavan način. Poštanski servisi u BiH su suočeni sa sličnim izazovima kao i u razvijenom svijetu. Male i agilnije firme dolaze na tržište i preuzimaju dio distribucijskog kolača. Amazon je tu najočigledniji primjer jer sve više koristi manje i brže firme za dostavu svojih paketa širom svijeta.

Registracija i regulacija nisu problem jer se relativno jednostavno mogu registrovati trgovine koje prodaju putem interneta. Neophodno je ubrzati procedure kako bi se od predaje dokumentacije do rogistracije došlo za nekoliko dana ili sati, a ne sedmica.

Razvoj same aplikacije digitalne prodaje je također sve jednostavnije. Neophodno je ili angažovanje profesionalnog tima ili učenje odgovarajućeg CMS-a ako pokrećete malu trgovinu koju želite sami razviti. A možete se kao trgovac priključiti nekoj postojećoj digitalnoj platformi i prilagoditi svoje online poslovanje istoj. Platforme pored definisanih transakcija i sistema prodaje, imaju jedno veoma bitna prednost: potrošači su već prisutni i aktivni.

A kupovna moć, kartice za online plaćanje i platforme za prodaju u BiH?

Visina prosječne transakcije je u blagom padu od 2017. do 2019. godine po podacima Centralne banke BiH. Po istim podacima kupovina putem POS terminala i putem interneta raste od 2015. do 2019. godine. Posebne statistike o prometu karticama na Internetu se tek vode od 2019. godine i iznosile su ukupno 157 miliona KM. Nadamo se da će se unaprijediti kvalitet i brzina izvještaja o upotrebi kartica i transakcija putem interneta u BiH. Kako bi se bolje pripremili za digitalnu ekonomiju, institucije moraju uložiti više truda kako bi omogućile kvalitetnije, brzo informisanje i upravljanje procesima. I pored, ne baš idealnih, tržišnih uslova digitalna trgovina u BiH se razvija i firme pronalaze način i dolaze do kupaca putem interneta.

Tako je recimo platforma OLX.ba je postala neka vrsta državne platforme za male oglase i maloprodaju, gdje se pronalaze ponuda i potražnja unutar i van BiH. Pandemija je dodatno dala vjetar u leđa online trgovini tako da su i mali biznisi prihvatili nove načine prodaje. 

Poslovni model digitalne platforme koji spaja ponudu i potražnji iz neke oblasti proizvodnje ili pružanja usluga je na mala vrata došao i u BiH. Pored pomenutog OLX.ba tu je još i 15do3.ba platforma koja spaja kozmetičke usluge sa krajnjim korisnicima. 

Digitalne platforme omogućavaju malim trgovcima i proizvođačima da svoje usluge jednostavnije ponude tržištu bez da ulažu u sisteme za online prodaju kao i brže uspostavljanje distribucije i nabavke. Globalni primjeri su eBay i Amazon Marketplace.

Evo šta je Jasmin Marić, Business Development Manager za OLX Group rekao o novom startupu Korpa.ba koji pruža restoranima i malim trgovačkim radnjama da ponude svoje proizvode tržištu putem web ili mobilne aplikacije.

“U suštini, radi se o food delivery startup-u koji aktivno posluje u BiH. Korpa je, nakon Sarajeva i Mostara, stigla i u Tuzlu, a i na Bjelašnicu 🙂

Radimo također i na ulistavanju proizvoda/roba široke potrošnje, hrane, namirnica, higijenskih i kozmetičkih kategorija kao i farmaceutskih proizvoda.

Koncept je mobile-first. Dvije glavne karakteristike aplikacije su praćenje statusa narudžbe (mapa sa kuririma i restoranima) kao i mogućnost in-app kartičnog plaćanja.

Trenutno radimo sa 150 partnera, restorana i kafića, te imamo 15.000 aktivnih korisnika od kojih dobijamo trocifren broj dnevnih narudžbi nakon kojih angažujemo oko stotinu kurira dnevno. Kuriri imaju fleksibilno radno vrijeme, biraju kada i koliko će raditi, koje prevozno sredstvo će koristiti u radu i sl.

U potpunosti smo domaći proizvod/brend finansiran privatnim kapitalom i već poslujemo profitabilno.

Zanimljivo je što je pandemija ubrzala digitalizaciju ove logističke niše, u svijetu pa i kod nas. Na tržištu je pored nas prisutno još nekoliko sličnih kompanija sa različitim lokacijskim i tržišnim učešćima. Svi trendovi ukazuju na to da će ovaj trend online kupovine i narudžbe hrane i potrepština nastaviti biti u fokusu razvoja i u narednom periodu. Pored kupaca, veliki broj restorana i prodavaca roba široke potrošnje će se fokusirati na ove poslovne modele.”

Razvojne šanse online trgovine u BiH

Tržište razvijenih zemalja je u fazi zrelosti, a konkurencija među igračima e-trgovine izuzetno je visoka i intenzivna. Globalno, platforme poput Amazona i AliExpressa cvjetaju, dok se mnogi samostalni trgovci bore za promet, jer se lojalnost prema brendu smanjuje. Na primjer, kupovina računara Lenovo je puno jednostavnija i brža putem Amazon platforme ili laptopi.ba nego Lenovo online trgovine. Cijena je veliki faktor. Lični primjer. Odem u prodavnicu i pregledam sportsku obuću. Istražim meni odgovarajući brand i model i provjerim u isto vrijeme cijenu na Amazonu putem mobilnog. Ako je značajno jeftinije, recimo više od 5%, naručim online.

Slične probleme očekuje i domaće brendove i samostalne e-trgovine. Moraju ponuditi vrijedne programe lojalnosti i besprijekorno korisničko iskustvo na mobilnim uređajima i računarima ako žele privući i zadržati kupce. Ako ne ide dovoljno dobro samostalno, onda u partnerstvu sa nekom lokalnom platformom predstavlja solidnu opciju kako bi se poslovalo dugoročno u digitalnoj ekonomiji.

Razvoju digitalne trgovine svakako doprinosi daljnja digitalizacija platnog sistema i sve većim prihvatanjem digitalnih banaka. Revolut digitalna banka je došla do Hrvatske gdje svojom ponudom za poslovne subjekte sa jednostavnim digitalnim poslovanjem omogućava razvoj digitalne trgovine na regionalnom i globalnom planu. Uz aktuelan liberalan vizni režim za digitalne nomade, susjedna zemlja može privući mnoge globalne trgovce.

Dok sam pisao ovaj tekst Centralna banka Kine i SWIFT su potpisali sporazum i osnovali novu organizaciju Finance Geteway Information Services koja ce se baviti integracijom sistema za međunarodne transakcije. Analitičari smatraju da Kina na ovaj način želi svoju novonastalu digitalnu valutu učiniti globalnom. 

Vrlo brzo se može desiti da trgovci kineskih proizvoda u BiH koriste valutu koja nema svoju verziju u papirnom ili bilo kojem drugom fizički opipljivom formatu.

Zbog gore navedenog bitno je pratiti razvoj e-trgovine u svijetu od strane BiH institucija i pravovremeno prilagođavati zakone i regulativu kako bi se omogućio brži razvoj digitalne ekonomije.

Mnogi proizvođači bi morali ozbiljnije uzeti u obzir online ponudu svojih usluga i proizvoda i naći najoptimalniji način za implementaciju. Tehnologija je dostupna, znanje i ljudski kapaciteti također. Nedostaje samo adekvatnija implementacija samih procesa koji efikasno spajaju ljudske resurse i tehnologiju kako bi se digitalna trgovina većinski i transformisala.

Digitalna trgovina se unapređuje i ispituju se nove tehnologije i novi načini prodaje i kupovine. Trgovci i kupci će u budućnosti imati više izbora kako pronaći i kupiti traženi proizvod. Bilo to dodirom, glasom ili nekim drugim signalom. Zbog svega navedenog bitno je usvojiti agilnije tehnike upravljanje prodajom i trgovinom kako bi odgovorili izazovima koji dolaze.

Izvori:


Širite znanje