Audio društvenu mrežu Clubhouse do sada je preuzelo preko 8 milijuna globalnih korisnika putem Apple store. Konkurencija Clubhousea koja nudi iskustvo audio razgovora također su sve popularniji kao Dizhua, Tiya i Yalla, koje privlače korisnike u Kini, SAD-u, Egiptu, Saudijskoj Arabiji i Turskoj.
Budući da je ekskluzivna aplikacija, velike su šanse da do sada niste čuli za Clubhouse. Za pojmove društvenih mreža koje opstaju, Clubhouse je relativno svjež na tržištu, a osnovan je u aprilu 2020. godine, u jeku globalne pandemije. Trenutno je još uvijek dostupan samo s pozivnicom, a morate imati iPhone, budući da postoji samo aplikacija za iOS. Ne postoji ni verzija koju možete otvoriti u internetskom pregledniku. Ipak, u februaru ove godine su iz kompanije najavili da će “uskoro” početi s razvojem aplikacije za Android platformu.
Clubhouse su osnovali Paul Davison, poduzetnik iz Silicijske doline, te bivši zaposlenik Googlea Rohan Seth. Ubrzo nakon lansiranja u aprilu 2020. godine, kompaniji je prišla američka investicijska kompanija Andreessen Horowitz, koja je u maju iste godine zaključila investiciju od 12 miliona dolara. Od tada, Clubhouse je doživio poprilično rapidan rast, s obzirom na to da je riječ o ekskluzivnoj društvenoj mreži. Nakon nepunih godinu dana postojanja, Clubhouse je došao do vrijednosti od oko 100 miliona dolara.
Clubhouse slovi za sljedeću veliku stvar na tržištu društvenih mreža. Za razliku od starije konkurencije, ljudi su u Clubhouseu povezani samo zvukom. Dakle, jednom kada upadnete, možete prisluškivati ili pridružiti se razgovorima koji već traju, a možete pokrenuti i svoj. Koncept Clubhousea možemo opisati i kao podcast uživo, u kojem možete podići ruku i pitati nešto, ali se i pridružiti svojim mišljenjem u razgovor. Da se ponovno poslužimo analogijom noćnog kluba, princip je kao da uletite nekom društvu koje o nečem raspravlja sa svojim mišljenjem.
No, za razliku od noćnog kluba, ne morate se boriti s nadjačavanjem glasnoće glazbe. Najbitnija funkcija ove aplikacije je ipak da se zvuk ne snima, niti napušta aplikaciju. Glavno pravilo aplikacije je da se sve što je izgovoreno u aplikaciji ne snima, a razgovori se ne pohranjuju. Dakle, sve što se kaže u klubu, ostaje u klubu. Barem se tako činilo.
Ovaj ekskluzivni klub, prema posljednjim podacima broji više od 600.000 članova, dok je u maju 2020. godine imao samo 3500 članova, piše New York Times. U gabaritima društvenih mreža, to je sićušna brojka. Facebook broji više od 2,7 milijardi, Instagram više od 1,1 milijardu, a Twitter oko 330 milijuna. Međutim, članovi Clubhousea su neki poznati ljudi poput Oprah, Ashtona Kutchera, Drakea, Jareda Leta, Chrisa Rocka i drugih, piše Vogue u svom iscrpnom tekstu Clubhousea (https://www.vogue.co.uk/arts-and-lifestyle/article/clubhouse-app). Uz celebrityje, članovi Clubhousea bi se mogli smatrati elitnom klijentelom. Članstvo u Clubhouseu postalo je statusni simbol u Silicijskoj dolini, što se ponajviše može zahvaliti tome što članovi dijeljenje pozivnica smatraju vrlo ozbiljnom stvari.
Javni ili privatni razgovori?
Potrebna vam je pozivnica da biste ušli u aplikaciju, a Clubhouse već ima pravila privatnosti. Clubhouse snima svaku sobu, ali razgovore briše nakon kratkog vremena. Kompanija kaže da su snimke “isključivo u svrhu” istrage žalbe na zloupotrebu kako bi se utvrdilo treba li korisnika disciplinski kažnjavati u aplikaciji. Ljudi u sobama, međutim, ne mogu snimati ili čak transkribirati razgovore. Ideja je da razgovori budu efemerni i da se kasnije ne mogu potražiti. Rečeno je i to je kraj. Ali, ispostavilo se, ljudi na Internetu krše pravila. Isječci, pa čak i čitavi razgovori javno su procurili, na veliku žalost većine vrsta tehnološkog i rizičnog kapitala koji se nadaju više privatnih razgovora.
Owyang je rekao kako sobe u Clubhouseu postaju sve više javne, da više ne treba očekivati privatnost.
Iako je riječ o zatvorenom klubu s malo članova, u javnost su već izbile neke kontroverze oko Clubhousea. Uz to što se razgovori ne snimaju i ne pohranjuju, sadržaj razgovora se ne moderira. Dakle, bilo tko može reći što god hoće, sve dok pokretač tog razgovora ne odluči oduzeti mu glas. Mediji, poput Vanity Faira i New York Timesa pisali su kako je zbog toga Clubhouse idealno mjesto za širenje rasizma i mizoginije. Iz kompanije su ubrzo odgovorili na optužbe, pa su tako Vanity Fairu rekli kako “osuđuju bilo kakav oblik rasizma, govora mržnje i zlostavljanja” u svojim odredbama korištenja, te da razvijaju sustav za motrenje sadržaja.
Kad Elon Musk “preuzme marketing”
Kada je Elon Musk počeo koristiti Clubhouse, ova društvena mreža je odmah došla do svog ograničenja od 5.000 spojenih slušatelja po “prostoriji”. Zbog “navale” su otvorili još jednu “prostoriju” za slušanje, koja je vrlo brzo dostigla svoj limit od 5.000 slušatelja. Potom su otvorili još jednu koja je, pogađate, opet vrlo brzo došla do limita.
Članovi Clubhousea su iskoristili priliku, pa su otvarali svoje “prostorije” u kojima su raspravljali o Musku, Muskovom dolasku, o tome što je rekao, o tome što misle da je rekao i sličnom. Ukratko: Musk je zapalio Clubhouse!
Musk se pojavio u The Good Time Showu, noćnoj emisiji koju vodi bračni par Sriram Krishnan i Aarthi Ramamurthy. U toj, nekoliko sedmica staroj emisiji, do sada su se pojavili i partneri iz investicijske kompanije Andreessen Horowitz, koja je usput rečeno, jedan od većih i istaknutijih investitora u Clubhouse. Krishnan i Ramamurthy inače su poznati pripadnici elite Silicijske doline. Krishnan je imao istaknute uloge u Facebooku, Snapchatu i Twitteru, dok je Ramamurthy pokrenula svoju e-commerce kompaniju prije nego što se pridružila trenutnom poslodavcu, Facebooku.
Budućnost za Clubhouse?
Priča oko Clubhousea je iznimno zanimljivija, pa se sasvim logički nameće pitanje kada se možemo pridružiti ovoj društvenoj mreži, barem kako bi se na trenutak smatrali “elitom tech svijeta”. Postoji i mogućnost da će uvijek biti zatvoren za obične korisnike, no ne pod krinkom beta testiranja, već da će i dalje biti društvena mreža za koju vam treba pozivnica.
Iz kompanije su prošle godine napisali kako se planiraju “ubrzo” otvoriti za javnost, no to još uvijek nisu učinili. Za to, tvrde, imaju dobar razlog. Clubhouse želi sporo graditi svoju zajednicu, kako bi bila što zanimljivija i kvalitetnija, a razvijaju i funkcije kako bi mogli nositi se s velikim brojem korisnika.
Aplikacija za audio chat, Clubhouse, kako je i navedeno, dobila je velik broj poklonika nakon što su ju počeli koristiti Elon Musk i ostali članovi elite. No, Clubhouse je dostupan samo korisnicima iOS-a i to onima koji imaju sreće i dobiju pozivnicu. Upravo je to odlučio iskoristiti Twitter pa je svoju novu opciju, Twitter Spaces, lansirao prvo na Androidu. Radi se o novoj opciji u Twitterovoj aplikaciji koja zapravo pruža iste mogućnosti kao Clubhouse – organizaciju “soba” u kojima se vodi audio chat. Korisnici Twittera tako mogu direktno sa svog pametnog telefona otvoriti vlastitu sobu i pozvati druge korisnike na razgovor ili se ipak pridružiti drugim sobama i razgovorima.
Za pokretanje ove mogućnosti dovoljno je pritisnuti tipku “Create a Tweet” u aplikaciji i iz padajućeg izbornika odabrati Spaces. Korisnici mogu izabrati do 10 sudionika koji će biti pozvani na razgovor u sobu. Organizator je taj koji može odobriti priključivanje sobi, ali i koji određuje tko od korisnika može govoriti.
Upravo činjenica da mogu imati iste mogućnosti kao da koriste Clubhouse, a da pri tome ne moraju instalirati novu aplikaciju i registrirati nove korisničke račune, čini se glavna prednost Twitter Spacea. Možda će ovo donekle usporiti, do sada, rapidan broj korisnika Clubhousea.
Izvori:
- https://www.theguardian.com/technology/2021/feb/17/clubhouse-app-invite-what-is-it-how-to-get-audio-chat-elon-musk
- https://www.npr.org/2021/02/11/966503986/clubhouse-may-be-social-medias-future-whats-all-the-hype-about?t=1615185178460
- https://www.vogue.co.uk/arts-and-lifestyle/article/clubhouse-app
- https://www.vanityfair.com/news/2020/12/the-murky-world-of-moderation-on-clubhouse
- https://www.thehindubusinessline.com/info-tech/elon-musk-invites-president-of-russia-for-a-chat-on-clubhouse/article33834480.ece
- https://www.theverge.com/22319527/twitter-kayvon-beykpour-interview-consumer-product-decoder